Efter den diskussion som förts här tidigare har jag funderat litet mer på det där med sexsäljare som brottsoffer. Det är alltså ett förslag som Gudrun Schyman och några andra lanserat, och som – om jag förstår det rätt – ur rent praktisk synvinkel framför allt syftar till att ge prostituerade tillgång till de ersättningsmekanismer som samhället tillhandahåller just brottsoffer.
Rättsligt sett är det kränkningsersättning som är intressant. Kränkningsersättning utgår enligt huvudregeln till en person som offer för ett brott av visst allvar. Om inte brottslingen kan betala kan ersättning istället utgå ur hemförsäkringen eller som brottsskadeersättning. Den senare ersättningsformen kan bli aktuellt till exempel om brottslingen inte kan betala själv (eller kanske inte kan identifieras) och det inte, av någon anledning, går att få pengar ur hemförsäkringen.
För att ersättning skall kunna utgå till en sexsäljare så måste en tungt liggande princip när det gäller kränkningsersättning frångås, nämligen principen att ersättning inte skall utgå till det brottsoffer som själv medverkat till att kränkningen uppstod. När det gäller brottsskadeersättning bortfaller ofta rätten till ersättning redan när offret tagit en risk att utsättas för kränkning, eller om offret medvetet vistats i en miljö där brott kan antas begås.
Om man säljer sex till någon så begår köparen brott. Enligt vanliga principer borde alltså rätten till ersättning falla bort vid prostitution. För att det rent tekniskt skall vara möjligt att betala ut kränkingsersättning till prostituerade behövs således ett undantag. När det gäller brottsskadelagen kan ett sådant undantag göras explicit, det kan skrivas in i lagen. Det skulle se jävligt konstigt ut, eftersom mordförsöksoffer och våldtäktsoffer inte kan påräkna någon sådan undantagsregel men det är möjligt.
Det innebär att om du umgås med en person som du tror är kriminell och som sedan försöker strypa dig och du nätt och jämnt överlever så kan du bli helt utan ersättning, men enligt Schyman-förslaget skulle den som medvetet och uppsåtligt ger upphov till att ett brott begås ha rätt till ersättning. Orättvisan i en sådan ordning kan man suga på länge.
När det gäller kränkningsersättning genom skadestånd – som alltså sexköparen får betala – så är det svårare att se hur det skulle regleras. Det går teoretiskt att införa en särskild sexköpsregel i skadeståndslagen men det skulle sticka ut som en Ku Klux Klan-kåpa på en Wu Tang-konsert. Skadeståndslagen innehåller inga sådana specifika regler alls och skadeståndsrätten har alltid värjt sig mot detaljreglering i paragraferna.
Men låt oss ändå anta att det går, att lagstiftaren vill rucka på ersättningsrättens traditioner på detta sätt och låt oss för en stund bortse från det rättssystematiskt kulturrevolutionära i en sådan reform och låt oss istället fundera litet över effekterna. Effekten blir – om man inte tänker sig förstöra ersättningsrätten i sin helhet – att för varje gång en sexsäljare säljer sex så är hon ett brottsoffer som har rätt till ersättning.
När det gäller kränkningsersättning så finns det ett sedan länge etablerad minimibelopp, nämligen femtusen kronor. Att det finns ett sådant minimibelopp beror på att kränkningsersättning enbart utgår vid allvarliga brott. Är det mindre allvarligt än att det kan anses medföra femtusen kronors ersättningsnivå når det helt enkelt inte upp till tillräckligt i allvarlighetshänseende. Det innebär att varje såld sexuell tjänst ger rätt till femtusen kronor i ersättning. Det är nog helt omöjligt att betrakta det på annat sätt än att varje sexuell tjänst ska betraktas som en ny kränkning.
Kan den prostiuerade visa att hon sålt sex men ingen blivit dömd för brottet så kan ersättning utgå från skattebetalarna, genom brottsskadeersättning. Och nu kommer vi fram till det fina. Eftersom en sexsäljare enligt förslaget definitionsmässigt anses som ett brottsoffer även om hon medvetet till och med givit upphov till brottet så måste såvitt jag förstår det den prosituerade kunna vända sig till brottsoffermyndigheten och erhålla ersättning för varje gång som hon sålt tjänster, om hon kan dokumentera brottet. Och effekten av det är ju uppenbar:
En prostituerad som dokumenterar sin business kan erhålla ett påslag på 5000 kr från skattebetalarna för varje gång hon säljer sex.
Det blir ju märkligt. En yrkesprostituerad som säljer, för att bara ha ett exempel, tre tjänster om dagen, tjugo dagar i månaden, och som riggar en videokamera skulle kunna inkassera 300 000 kr i månaden från allmänna medel. Ganska mycket pengar.
Jag är själv skeptisk mot tanken att ersättningssystemen tillhandahåller så mycket till incitamentsstruktur. Men man behöver inte vara en särskilt stark anhänga av moral hazard-tänkande för att anta att detta kan leda till oönskade resultat. Mer prostitution, till exempel.
(Liknande tankar har framförts av åtskilliga i bland annat kommentarsfältet på Juridikbloggen, tack t.ex. till David Bergkvist.)
5 kommentarer
Comments feed for this article
april 18, 2011 den 4:15 e m
Caspian Rehbinder
Mycket intressant resonemang! Det här är en aspekt av
brottsofferidén kring sexköp jag inte kände till sedan tidigare,
och som definitivt är mycket, mycket kontroversiell i sitt
sammanhang.
april 18, 2011 den 11:03 e m
Carl Johan Rehbinder
Haha, det är så jävla roligt att läsa dina torra
kommentarer till detta nippriga förslag från Gudrun & Co.
Keep it up. Det är inte bara stor underhållning, det är också
väldigt klokt och insatt.
april 21, 2011 den 9:49 f m
annapalm
Raljera kan man alltid. Ditt resonemang utgår ifrån vad jag förstår att sälja sex är en frivillg inkomstkälla. Vilket helt motsägs av all forskning i ämnet. Om jag inte missminner mig så är de grundläggande premisserna till lagen en insikt om att prostituerade kvinnor är i en utsatt situation och underordnad position i relation både till samhället och till de som organiserat koppleriverksamheten samt köparna. Lagens syfte är att skydda kvinnor som av olika anledningar hamnar i denna situation som ”sexsäljare”. Vad jag förstår anser du t ex att den 14-åring som såldes i Malmö eller de kvinnor som importeras för sexförsäljning (trafficing) inte är att betrakta som brottsoffer varje gång de utnyttjas. Vidare förstår jag att de kvinnor som utsätts för grov (kvinno)fridskränkning vilka ju känner till att de utsätts för en brottslig handling men trots det ”fortsätter umgås” med gärnings-mannen inte heller enligt ditt resonemang är brottsoffer och därför inte heller borde kunna få brottsskadeersättning.
april 22, 2011 den 5:45 e m
Carl Johan Rehbinder
Ursäkta mig, annapalm, men nu resonerar du verkligen
väldigt, väldigt dumt. Nej, ”all forskning i ämnet” motsäger INTE
att det kan vara en frivillig inkomstkälla. Detta är nonsens, trams
och fria fantasier. Dessutom gör du samma misstag som så många
andra förespråkare för sexköpslagen, och utgår från att det alltid
är kvinnor som säljer sex, vilket inte alls är fallet. Det finns
mångamän som säljer sex, framför allt till andra män, men även till
kvinnor och par. Men jag hör sällan någon skrida till de manliga
sexsäljarnas försvar. Är det så att bara kvinnor kan vara offer? Är
det så att bara kvinnor kan manipuleras in i sexarbete mot sin
egentliga vilja? Det låter som en extremt antifeministisk idé, om
du frågar mig. På basis av mitt arbete som sexualupplysare och
pedagog har jag blivit medlem i sexarbetarnas förening Rose
Alliance, och jag möter i verkligheten de kvinnor och män som du
påstår inte finns. Sexarbetare är för övrigt den term som de själva
vill ska användas, och då kan du respektera det genom att inte
raljera kring deras yrkesval. Vidare bör påpekas att just
sexköpslagen faktiskt bara reglerar frivilliga transaktioner, inte
trafficking, misshandel eller sexuellt utnyttjande av minderåriga.
Så de exempel du tar upp är faktiskt inte relevanta på något sätt.
Kom igen när du har seriösa argument.
april 22, 2011 den 11:17 e m
annapalm
Utgångspunkten för diskussionen var om personer som säljer sin kropp för att en köpare ska kunna utnyttja den för egna sexuella syften har rätt till brottskadeersätttning eller inte. Mitt inlägg tar upp orsaken till att vi har kriminaliserat sexköp i Sverige. Som sexualupplysare och medlem i Rose borde du veta att det är i huvudsak kvinnor som är sexarbetare. Du borde också veta att de, män som kvinnor, som försörjer sig i sexbranschen far illa och är väldigt utsatta för olika typer av övergrepp. Sexualköpslagen tar inte fasta på att det måste vara en frivillig försäljning av sex utan däremot ett frivillig köp av sex. Utformningen av lagen med att kriminalisera köparen men inte sexarbetaren är av respekt för de människor som säljer sex.