Ett brott mot mänskligheten, enligt Nürnbergstadgan, är definierat som ”mord, utrotning, slaveri, deportation och dylika handlingar mot civilbefolkning. Vidare inräknas det som begicks i koncentrationsläger och förintelseläger samt förföljelser i politiskt, rasligt och religiöst syfte. Enskilda mordaktioner, massavrättningar verkställda av SS-trupper och Einsatzgruppen, räknas även hit; förintandet av de två tjeckiska byarna Lidice och Ležáky i juni 1942 samt den franska staden Oradour-sur-Glane i juni 1944.” (Klippt från Wikipedia.) En liknande definition följer av Romstadgan. Brott mot mänskligheten är primärt alltså gärningar där ett folk eller en grupp utsätts för utrotning. Helvetiska brott.
Pretty serious shit. Jag hör berättelserna från A Problem from Hell, Samantha Powers mäktiga bok om folkmord, för mig själv när jag läser en debattartikel om brott mot mänskligheten i Svenska Dagbladet. Gudrun Schyman och några andra skriver nämligen att ”Sexköp är ett brott mot mänskligheten”. De skriver inte bara det (den fullständiga meningen är ”Sexköp är ett brott mot mänskligheten, jämlikheten, och värdigheten hos den köpta personen.”). Men det är denna formulering som har svetsat sig fast i mitt huvud. Sexköp är alltså ett brott i paritet med Förintelsen, folkmordet på armenierna eller Rwanda. Det är där vi nu har hamnat.
Det finns något sorgligt över den här debattartikeln. Jag är själv skeptisk mot sexköpsförbudet, men känner inte så oerhört starkt för min skepsis. Men vad jag känner starkt för är hur nyanserna totalt fallit bort ur det samtal som först. Och inte bara nyanserna, allt vett har försvunnit i kampanjerna för ett starkare samhälleligt avståndstagande från sexhandel.
I debattartikeln sägs det, utan några som helst referenser, att prostituerade drabbas av samma typ av posttraumatiskt stressyndrom som hos ”krigsveteraner, tortyroffer, samt våldtagna och misshandlade kvinnor”. Det sägs att ”[f]örarbetena till den så kallade sexköpslagen och den forskning som finns visar att den överväldigande majoriteten prostituerade personer i världen, inklusive i Sverige och i jämförbara länder, befinner sig i prostitution på grund av tvingande omständigheter som typiskt sett inkluderar sexuella övergrepp som barn eller allvarlig försummelse, hemlöshet, fattigdom, rasism och könsdiskriminering.” Slutsatsen är att debattartikelns författare vill ge sexsäljare brottsofferstatus.
Vad som egentligen döljer sig bakom det är att man framför allt vill att sexsäljare skall tillerkännas skadestånd och – antar jag – brottsskadeersättning. Det vore en på många sätt märklig anomali i systemet. Kränkningsersättning utgår inte – på goda grunder – till den som inte värnat sin integritet. Sexsäljare i allmänhet värnar inte sin integritet, om de inte säljer sex i samband med att de blir utsatta för t.ex. hot eller våld. En sexsäljare har t.o.m. framhållit att hon uppfattar det som skymfligt att göras till brottsoffer mot sin vilja. Det är också alldeles uppenbart att debattartikelförfattarna inte har någon egentlig koll på hur ersättningsrätten är konstruerad idag – det hade ju varit smakligt att man kollar upp litet vad det är man vill förändra innan man föreslår förändringarna.
Men så ser förslaget ut. Som skattebetalare upplever jag det som litet konstigt att de skattepengar som jag helst skulle vilja gick till sjukförsäkringsreformer kan komma att betalas ut till personer som Alexander Bard. Alexander Bard är inte bara nybliven medlem av Idoljuryn och hitmakare utan har även nyligen kommit ut som sexsäljare. Jag har svårt att se att Alexander är ett brottsoffer på det sätt att han gjort sig förtjänt av mina skattepengar. Mest av allt har jag svårt att smälta att om Alexander Bard säljer sex så gör sig köparen av tjänsten skyldig till ett brott mot mänskligheten. Sexköpet som förintelseläger.
11 kommentarer
Comments feed for this article
april 13, 2011 den 4:44 e m
socialexplainer
Två alternativ till sexualmoral finns. 1. Den kristliga sexualmoralen förbjuder horeri och homosexualitet.
2. Den radikalfeministiska sexualmoralen tillåter homosexualitet, med har problem med horeri. Varför tillåter vi lesbiskhet men måste döma horeriet? Vad skulle vara den moderna grunden att förbjuda kvinnligt promiskuitet? Tänk efter – varför kan en kvinna inte ligga med många män – att vara en hora?
Promiskuitet i samhället är en allvarlig fara mot familjer, ett hot mot mödrar av lilla barn. Därför måste en trovärdig sexualmoral förbjuda kvinnors promiskuitet i samhället. Radikalfeminister är tvungna att uppfinna ett grund till förbjud mot kvinnornas promiskuitet. Och de har uppfunnit att promiskuös sex orsakar skador till kvinnor. Att det orsakar trauma till kvinnor. Och när män har tillfälligt sex men kvinnor de orsakar trauma och därför är tillfälligt sex våld mot kvinnor. Och kvinnor måste solidariskt besvara sig mot mäns aggressiva krav av tillfälligt sex och avstå av tillfälligt sex. På så sättet stoppar vi promiskuitet och radikalfeminister (en gren av lesbiska feminismen) förlorar inte sin ställning i kamp om hegemoni över sexualmoralen.
april 13, 2011 den 11:02 e m
Den fallna kvinnan tiger inte längre i debattförsamlingen « No size fits all
[…] Mårten Schultz baxnar inför Schymans huvudlösa jämförelse i Brännpunktsartikeln: Ett brott mot mänskligheten, enligt Nürnbergstadgan, är definierat som ”mord,utrotning, slaveri, deportation och dylika handlingar mot civilbefolkning. Vidare inräknas det som begicks i koncentrationsläger och förintelseläger samt förföljelser i politiskt, rasligt och religiöst syfte. Enskilda mordaktioner, massavrättningar verkställda av SS-trupper och Einsatzgruppen, räknas även hit; förintandet av de två tjeckiska byarna Lidice och Ležáky i juni 1942 samt den franska stadenOradour-sur-Glane i juni 1944.” (Klippt från Wikipedia.) En liknande definition följer av Romstadgan. Brott mot mänskligheten är primärt alltså gärningar där ett folk eller en grupp utsätts för utrotning. Helvetiska brott. […]
april 14, 2011 den 7:53 f m
coopcoor
Viktig artikel som ger lite sans och balans i den debatt som annars totalt domineras av radikalfeministiska tokerier. Tyvärr kommer väl nu Mårten Schultz att hamna i den feministiska skottgluggen som en ”försvarare av patriarkatet”.
april 14, 2011 den 3:39 e m
Max Waltman
Den första meningen i vår debattartikel använde inte termen “brott mot mänskligheten” i den rättsliga bemärkelsen. Vi uttalade att köpet av sex är ett brott mot den köpta personens mänsklighet, jämlikhet, och värdighet.
Vänliga hälsningar
Max Waltman
april 14, 2011 den 8:58 e m
hagwall
På min blogg försöker en av undertecknarna leda i bevis att de _egentligen_ inte menade ”brott mot mänskligheten” när de skrev ”brott mot mänskligheten”.
Han menar att de egentligen avsåg skriva att det var “ett brott mot kvinnors mänsklighet”
Men de skrev inte:
”sexköp är ett brott mot kvinnors mänsklighet”
De skrev faktiskt inte om kvinnor alls i den famösa meningen, de skrev:
”Sexköp är ett brott mot mänskligheten, jämlikheten, och värdigheten hos den köpta personen.”
Problemet är, förutom att det är mycket ovanligt att använda ordet på det sättet de säger sig mena i vanligt tal, att de då också skriver att sexköp är “ett brott mot den köpta personens jämställdhet”. En obegriplig språklig konstruktion.
Varför skall vi tro på de forskningsrapporter de citerar när de inte ens kan citera sig själva?
april 14, 2011 den 11:45 e m
Läser Schyman vad hon skriver? « No size fits all
[…] nämnde faktiskt inte kvinnor alls i den famösa meningen, de skrev: Sexköp är ett brott mot mänskligheten, jämlikheten, och värdigheten hos […]
april 16, 2011 den 3:23 f m
Anonym
[…] […]
april 16, 2011 den 6:44 f m
Svensk sexköpspolitik: en blind leder en blind! « Sverige är inte världens navel!
[…] Läs även Mårten Schultz om sexköp. […]
april 16, 2011 den 7:57 f m
Svensk feminism har fastnat i en återvändsgränd! | Liberaldemokraterna
[…] Jerlerup skriver om detta. Läs även Mårten Schultz. Share « Kroppslig Autonomi – Onelinern du borde ha […]
april 16, 2011 den 10:08 f m
I ArbetarenZenit: Prostituerade ska inte ses som offer | Svensson
[…] Bloggat: Schultz, Kamferdroppar, Borgarmedia: SVD1, 2, 3, EX, Läs även andra bloggares åsikter om Prostitution, […]
april 21, 2011 den 9:12 e m
sthlmstar
Hej Mårten. Tack för en intressant artikel, i vilken jag för övrigt instämmer med dig till fullo.
Jag har förresten fråga till dig, som jag skulle tycka va trevligt om du kunde redogöra och utveckla. Även den frågan berör sexköplagstiftning, som jag finner vara inkonsekvent med de svenska rättsprinciperna i övrigt.
Ämnet berör pornografiinspelning/distribution.
Förbudet mot sexköp gäller som bekant både den som betalar och och den som utnyttjar den sexuella förbindelsen. Frågan uppstår då varför inspelning av pornografi inte faller in under denna bestämmelse. I båda fallen är situationen densamma. Frivilligt avtal ingås mellan två rättssubjekt om köp av sexuell tjänst. I båda fallen sker den sexuella tjänsten mot betalning. Både den som betalar och den som utnyttjar den sexuella förbindelsen faller in under bestämmelsen. Samtliga rekvisit för ”köp av sexuell tjänst” är således uppfyllda. Enda skillnaden är att akten dokumentaras i ena fallet (pornografi), men ej i vanliga sexköpsfallet. Är det då inte logiskt följdriktigt att producenten (den som betalar) borde falla under paragrafens förbudsbestämmelse? Vad anses vara den stora skillnaden mellan vanligt sexköp i detta fall? Nog med att man härmed erhåller tydlig bevisning om själva akten, så är förfarandet (d.v.s. pornografitillverkning) mer moraliskt förkastligt än sedvanlig prostitution. En bokstavstolkning av lagen tyder på kriminalisering av pornografitillverkning (i de fall aktören erhåller vedraglag). Finns det då någon undantagsbestämmelse för porrfilmsinspelning, som på detta sätt åsidosätter Brottsbalken? Om det inte finns någon sådan bestämmelse, så borde det således vara konsekvent att även bestraffa åtminstone producenten? I övrigt föreligger det ju tydlig inkonsekvens. Jag vore tacksam om du kunde utveckla detta förhållande för mig.
Möjligen är resonemanget den att själva producenten/beställaren inte erhåller någon sexuell tjänst? Men även i detta fall borde det väl vara kriminaliserat. Det räknas väl fortfarande som ”köp av sexuell tjänst” om vederbörande beställer tjänster av två prostituerade, som mot betalning får utföra tjänster med varandra. D.v.s. ej med själva beställaren. Men med en kamera på, så blir det lagligt?
Finns det alltså något undantag från 6 kap. 11 § BrB? För jag kan verkligen inte komma på något undantag.
Även om det nu finns tryckta juridiska bestämmelser som utgör undantag från ovannämnda lagstiftningen, så föreligger det fortfarande inkonsekvens i enlighet med teleologin.
Sexköplagen har som bektant grunden i moraliska värderingar. Men om man väl ska gå in och styra folks moral och rättssubjekts frivilliga handlingar, så är pornografi ett mycket starkt exempel på områden där man BÖR göra det. Inte minst p.g.a. de negativa effekter och den förvridna kvinnosynen som pornografi har för övriga befolkningen, till skillnad från sedvanliga sexköp som bara gäller parterna emellan.
Det tycks således vara mycket inkonsekvent. Man bestraffar frivilliga avtal mellan två rättssubjekt med hänvisning till moraliska aspekter. Samtidigt så är pornografitillverkning fullt lagligt. Pornografi är både mer skadligt för de deltagande aktörerna (vilket är självklart då dessa handlingar finns dokumenterade för hela livet), dessutom så skadar pornografi utomstående parter, vilket inte sker vid sedvanlig prostitution. D.v.s. själva tittarna (inte minst barnen) som på detta sätt får en snedriven kvinnosyn. Ja… argumenten till varför pornografi är skadligt för samhällsmoralen är många, och kanske inte ska behandlas här. Dock vore det kul med rent juridiskt resonemang. Vad gör pornografi tillåtet jämfört med sedvanliga sexköp. Och i med tanke på sexköplagen och dess moraliska argument, så borde i enlighet med teleologin även pornografi förbjudas?
Vore som sagt trevligt om du kunde ge din syn på saken, då jag har noterat att du tagit upp denna inkonsekventa lagstiftning ett flertal gånger på denna blogg.
Tack!