Ikväll premiärsänds Lex Alonzo i TV8. Juridik utan det finstilta lovar reklamen. Det låter illavarslande men det jag sett är inte så illa utan riktigt bra. Den kritik mot rätten som framförs kommer inte bara från reptilhjärnan (”klart man måste få skjuta en inbrottstjuv!”) utan verkar på det hela taget rimlig. Själv försöker jag på någon minut per avsnitt hur som helst trycka in litet finstilt också – jag fungerar under hela serien som en ”juridisk ciceron”.

Om inte annat ska ni se programmet för att höra Micke Alonzo använda sig av slang från 1982. Jag blir alldeles nostalgisk när jag hör ordet ”tjåla”. Han sjunger bekant som han vill. Och om inte annat så har ju Micke det givna soundtracket i sin egen diskografi om programmet tar upp sexköpslagen. Klassiskt.

Mer information om programmet här.