Jag har nyss citerats i Aftonbladet angående föräldraansvaret. Enligt rubriken så ”rasar” jag mot förslaget och kallar det för ”förbluffande dumt”. I och för sig är jag kritisk mot förslaget, se här, men inte kallade jag det för ”förbluffande dumt” – däremot förbluffande. Om man läser mina citat från tidningen framstår jag som väldigt upprörd, men det är jag nu inte. Men vidhåller att förslaget är feltänkt.

I vilket fall så finns det risker med att ta bladet från munnen. Jag läser Tomas Bodströms blogg och förvånas över hur öppet han talar om vad han ser som reformbehoven hos polisen. Det är sällan man ser f.d. statsråd tala så öppenhjärtigt om så känsliga frågor och det särskilt inte när det finns personer med bakom. Skriver Bodström: ”Slutligen måste nuvarande rikskrimalchefen Therese Mattsson få ett nytt bra uppdrag. Hon är allmänt kompetent, men hade problem redan från början med tidigare rikspolischefen Stefan Strömberg. På något sätt har hon aldrig hämtat sig riktigt och nu är det nog tyvärr för sent.”

Fascinerande läsning.

