När jag föreläste om sociala media och juridik för domstolsverket för någon vecka sedan så fick jag en fråga om inte en ”blogg” var en sida där man skrev om personliga saker ur sin vardag. Jag bekräftade att jag varje dag skrev ett inlägg om ”Dagens Outfit” för alla jurist-fashionistas där ute som undrar var jag köpt min tröja.

Närå. Jag försökte istället framhålla att en blogg bara var en enkel teknik, för att publicera eller kommunicera. Och den tekniken kan man använda till allt möjligt.

Sedan dess har jag blivit uppmärksammad på en betydligt mer seriöst hållen juridikblogg, som bara innehåller rättsvetenskapliga bidrag, signerade f.d. hovrättspresidenten Johan Hirschfeldt. Den finns här. Här kan vi ta del bland annat av Hirschfeldts bidrag till det särskilda integritetsnumret av Svensk Juristtidning (här). Och sidan är en god illustration på hur en blogg med fördel låter sig användas även för traditionell vetenskap.

Nu väntar vi på den första utredningsbloggen där vi kan följa en SOU som ett work in progress.

