Idag har jag i Expressen en kortare version av ett tidigare inlägg om Kepler-historien. Expressenartikeln finns här.

Björn Wiman svarar direkt under rubriken ”Krystad advokatyr” att min ”linje” är originell. Vidare skriver Wiman ”Vilket å andra sidan bekräftar pseudonymen Boz – även känd som Charles Dickens – gamla sanning: fanns det inte onda människor fanns det inte heller några bra advokater”.  Rubriken är ju tydlig men i övrigt känner jag mig osäker på vad Wiman menar.

Är det kanske litet kulturredaktionell självspäkning? För om det är jag som är ”advokaten” (om än ”bra” kanske skall läsas med ironiskt tonfall i beaktande av rubriken) i metaforen – vilka är då de onda människorna?

*Jag kunde i ett kultursammanhang inte låta bli att alludera Expressens rubrik till den ”skatologiska” seriebokskioskvältaren Krystmarodören. Se mer på serie-wikin här

