Märkligt ändå, att få läsa om Hägerström på ledarsidor i svenska dagstidningar 2009. Hägerström borde vara överspelad, liksom. En historisk angelägenhet mest för filosof(i)historiker och möjligen uppsaliensare. (Det hör ju till de litet egocentriska studentstäderna till att övervärdera sina företrädares insatser – för övrigt en god egenskap om ni frågar mig, det behövs mer cheerleading i svensk akademi.) Men för jurister är Hägerström fortfarande ett spöke och hans snart hundraåriga gamla filosofiska tankegångar – emotivism, värdeteoretisk antirealism – anses fortfarande vara god teori bland jurister, som teoretiskt således verkligen är ett konservativt släkte många gånger. (Ekonomer också, tydligen.)
Det är synd att vi lägger ner så mycket tid på att fortfarande älta en filosof som nu i historiskt perspektiv snarare borde framstå som en parantes. Dessutom har den skandinaviska realismen gjort rejäl skada på rättsvetenskapen. Kanske enklast är om vi kan återuppväcka företrädaren och Hägerströms utpekade fiende C J Boström.
Idag skriver i vilket fall en annan Boström, en Boström som jobbar på DN, kritiskt om Hägerström. Jag kan bara hålla med. Men så funderar jag vidare i konspirationens tecken. Manipuleras jag av DN? Är den senare Boström släkt med den store filosofen? Är det bara en över sekellång fejd mellan professorsstolsinnehavarna i Uppsala som lever vidare på 2000-talet? Har Boström lyckats föra ned sin hegelianiska idealism till senare generationers realism-bashers? The Plot Thickens.
Jag är i vilket fall beredd att sätta en tia på att Boström från 2000-talet har sin akademiska bakgrund i Uppsala.
4 kommentarer
Comments feed for this article
augusti 5, 2009 den 8:48 f m
grundlag
Varför inte slänga ut både Boström, Hägerström och Hedenius?
Som idéhistorikern Svante Nordin har påpekat är samtliga dessa uttryck för att filosofin i Sverige utgör en form av legitimiering av den rådande statsideologin. Detta i stark kontrast till övriga Europa och dessutom övriga nordiska länder.
Vad vi ser är förstås statskyrkotraditionen i ny förklädnad. De svarta rockarna blev vita rockar (som sedan dessutom blev röda rockar, på 70-talet).
Har du inte läst avhandlingen om den svenska prostitutionslagens idéhistoriska rötter, där den följs tillbaka till den lutherska ortodoxin, över 70-talets vänsterradikalism?
Nej, ut med allihoppa, och sedan kan vi hoppas att Sverige hinner i kapp övriga Europa, även om vi är mer än tvåhundra år försenade. Någon Upplysning har ju egentligen inte trängt in här, bara en socialistiskt definierad, hycklande, i grunden irrationell och påstådd ”rationalism”.
Vill ni läsa mer om svensk efterblivenhet, när det gäller grundlag och demokrati, rekommenderas länken ovan.
För övrigt har DN Boström fel om Hägerström. Sekularisering speglar inte modernism utan statskyrkans historiska ställning. Det finns det forskning på. Den kollektivism han beskriver är också betydligt äldre än Hägerström.
augusti 7, 2009 den 2:00 e m
Alojsa
Har en bekant som har läst statsvetenskap i Uppsala tillsammans med 2000-talets Boström (skulle man inte kunna kalla honom för Boström 2000 för att få lite OutKast-vibbar?).
augusti 10, 2009 den 12:09 e m
Mauro
Hägerström who!!??
augusti 10, 2009 den 12:55 e m
martenschultz
Hägerström what?