Mina barn är så intelligenta. Och omdömesgilla. I morse satt jag och bebisen på mattan i hallen. Det var tidigt, tidigt.  Bebisen lekte med klossar. Jag läste morgontidningarna med oseende ögon. Så sträckte hon sig plötsligt fram, lyckades ur högen med tio tidningar lirka ut DN Kultur som hon knycklade ihop till en boll innan hon i vredesmod slängde den i väggen med sådan kraft att hon ramlade bakåt, slog huvudet i väggen och började gråta.

En i vanliga fall helt adekvat reaktion på DN Kultur.

Men när jag slätat ut tidningen (för att läsa Rocky) så såg jag att det idag fanns anledning att använda tidningen till annat än som piltavla. Nyutnämnda hedersdoktorn i juridik, Maciej Zaremba, skriver i tidningen om grundlagsutredningen.  Zaremba är alltid läsvärd. Han kritiserar förslagen för sitt tillkrånglade språk och jämför med den finska grundlagens mer raka prosa. Det är en intressant kritik, eftersom jag själv inte ens reagerat på att språket var särskilt invecklat. I vilket fall är grundlagens stilistiska kvaliteter mindre viktiga än möjligheten att använda den. Och förslagen i utredningen innebär ökade möjligheter att använda grundlagen, vilket också Zaremba och andra anser.

**

Idag fanns det till och med två anledningar att läsa DN Kultur.

