Två företrädare för BRÅ skriver på DN debatt idag att fotbollsvåldet skall behandlas som ”organiserad brottslighet”. Jag blir alltid stressad när någon talar om ”organiserad brottslighet”, eller för den delen om ”terror”, när man diskuterar åtgärder för att bekämpa samhällsproblem. Sådana uttryck används inte sällan för att med oprecisa och lösa penseldrag måla upp hotbilder som är så skrämmande att det kan berättiga till långtgående och rättighetshotande åtgärder – och inte sällan utan att det förblir oklart i vilken mån och på vilket konkret sätt de föreslagna åtgärderna verkligen kan motverka de hot som de är till för att bemöta.

Men i sak är BRÅ-företrädarnas förslag inte dumma och med undantag för det integritetshotande, men kanske berättigade, förslaget om ökad kamerabevakning så framstår förslagen som riktigt trevliga. Fotboll tidigare på dagen, mer tillvänd mot barnfamiljer, mer som den folkfest det borde vara. Vettiga förslag.

Själv hade jag tänkt att gå och se Sverige mot Ungern på Råsunda med min fyraåring. Jag avhöll mig just för att matchen gick så pass sent mitt i veckan och för att jag var en aning, inte mycket men en aning, orolig för att min dotter skulle behöva se slagsmål. Själv minns jag i min späda barndom eller i alla fall tonårstid när ridande poliser gick fram med batongerna mot en grupp hockeysupportrar utanför Globen som jag av misstag hamnat i. Läskigt. Det vill man skona sina små barn från och mer barbecues i bakluckor och Amy Diamond-uppvärmningar är en trevlig metod för att slippa våld. Men det hjälper förstås inte mot vädret. Det hemska vädret var kanske den viktigaste anledningen till att vi lät bli att se Sverige spöa Ungern förra veckan. Jag ser gärna att BRÅ kommer med några bra förslag hur vädret skall bli bättre på Råsunda.

