DN skriver idag om den fildelade studentlitteraturen igen. Förlagen kallar det för ”stöld” – vilket det inte är – och det kommer som alltid kommentarer från studenter att litteraturen är ”för dyr” – vilket den kanske är ibland. Mest uppmärksamhet har sajten Student Bay fått, som till förlagens stora glädje vi kan konstatera är en sunkig och hopplös konstruktion. Men det kanske kommer mindre hopplösa försök längre fram. Och då kan det få betydelse.

Är kurslitteraturen ”för” dyr? Det beror på vad man tycker att innehållet i framställningen är värt, i förhållande till målsättningar att klara examinationen men även – viktigare, hoppas jag naivt – förhållandet mellan priset och den kunskap och insikt som verket kan förmedla. Billiga böcker kan vara alldeles för dyra ibland, medan böcker med högt pris kan vara billiga.

”Så där kan man argumentera om man har en lön och bokstipendier, men för studenter så är den krassa verkligheten en annan – här handlar det om att vrida på varje krona!” För vissa studenter är det så, men långt från alla. (Många gör som jag gjorde och arbetar vid sidan om eller sparar pengar från sommarjobbet.) Men om man nu har ont om pengar så finns det i princip alltid en möjlighet att läsa böckerna gratis. Nästan all kurslitteratur finns på bibliotek. Man kan beställa även från andra bíbliotek. Och om man har ont om pengar får man helt enkelt se till att vara mer förutseende än sina studiekamrater och beställa böckerna en bra stund innan kursstarten – litteraturlistorna finns alltid ute i förväg.

Det är förstås billigt och bekvämt samtidigt om man kan ladda ned hela boken i pdf.  Och det är ju som Jakob skriver: Vem vill inte spara in pengar på kursböckerna om man bara kan? Men det leder ändå till konsekvenser. Jag är helt övertygad om att om fenomenet ökar så påverkar det utbudet av kurslitteratur på svenska. Inkomsterna från royalties är för många den enda uppmuntran man har att skriva en kurslitteraturbok istället för att skriva ett vetenskapligt verk. Om inkomsterna blir lägre är det bättre att skita i att skriva kurslitteratur och istället göra något annat. Studenter kommer få mindre god och uppdaterad litteratur att tillgå, och mindre på svenska, i framtiden.

Nu förstår jag att de av er som kopierar era böcker eller laddar ned Civilrätt i pdf inte tänker så mycket på det. Ni tänker som jag själv gör när jag slänger batterier bland hushållssopor: Vad har kommande generationer egentligen gjort för mig? Jag har stor förståelse för den typen av egoism. Och det är min stora förståelse för egoism som gör att jag hellre skriver annat än kurslitteratur.

