sb_beta.jpg

Alla vet vid det här laget att man viia sajten Pirate Bay kan ladda ned filmer och teveprogram utan att betala för det. Diskussionen om upphovsrättens roll och efterlevande i det digitala samhället har varit hetsig och polariserad. Själv har jag varit ganska så svalt intresserad. Men så börjar det hela krypa närmare.

Via Student Bay kan man tydligen ladda ned studentlitteratur på samma sätt som man på Pirate Bay kan ladda ned filmer. Det här är ju alldeles förskräckligt. Hur skall vi läromedelsförfattare – jag skriver själv på en lärobok/handbok i år – nu kunna tjäna pengar. Ärligt talat: Så kul är det inte att skriva läroböcker, om man jämför med alternativa publikationsformer. Jag tror jag skiter i alltihop och skriver en monografi om något obskyrt begrepp istället. Det ger inga intäkter heller men kan i bästa fall bidra till mitt akademiska meritvärde.

**

Andra bloggar om detta.

