Liksom många andra är jag i grund och botten tveksam till att myndigheter ägnar sig åt politisk verksamhet. Men om man nu gör det så skall det ske så neutralt som möjligt. Att myndigheten Forum för levande historia nu även ägnar sig åt kommunismens brott är därför ett steg framåt. Här efter kan man hoppas att myndigheten fortsätter med andra brott: Folkmord har begåtts i annat än ideologiers namn.

En levande historia för mig själv är att jag var något slags juridisk rådgivare åt myndigheten Forum för levande historia för några år sedan. Om detta vill jag berätta. Det handlade om mänskliga rättigheter. Jag sålde mig billigt – det var ju för en god sak. Däremot har jag fortfarande inte fått betalt för detta. Jag kommer nu att vända mig till SAC för hjälp med att sätta myndigheten i blockad. Till SAC: Myndigheten ligger nära restauranten Lilla Karachi.

