Ett förslag om förbud mot könsdiskriminerande förslag har tagits fram av Eva-Maria Svensson. (Svensson är en av mina rättsvetenskapliga förebilder genom en doktorsavhandling som ifrågasätter de juridikens dogmer och distinktioner som få vågar eller orkar ifrågasätta.) Är det rätt väg att gå?

Själv så retade jag mig mycket på den där reklamkampanjen om Okej Sex, eller vad det nu var, som i höstas trummade fram stereotypa bilder av könen: Män (eller snarare ”killar”) vill bara ha sex och är beredda att ljuga och dupera för att få det, medan kvinnor (eller snarare ”tjejer”) aldrig vill ha sex men möjligen litet ömhet och en klapp på kinden. Stereotypisering och underblåsta fördomar slipper jag helst se i det offentliga rummet. Borde då denna reklamkampanj ha förbjudits?

Eller, för att ta mer klassiska exempel, borde bilder på nakna människor förbjudas? I utmanande positioner?

Själv ser jag här yttrandefrihetens grundläggande principer som betydligt tyngre vägande än de normbildande syften som ett förbud mot reklam av det här slaget syftar till.

*** 

SOU:n finns här.

