Jag har sökt två tjänster vid Örebro universitet. I båda tjänsteärendena har jag rankats högst av de sakkunniga vilket gör att jag sannolikt får ett jobb i Örebro, om jag vill. (Och det vill jag nog – av privata skäl skulle jag gärna jobba kvar i stockholm men här har det inte lysts ut en tjänst i allmän förmögenhetsrätt på många år.) Jag gillar att undervisa i Örebro. En skön nybyggarstämning präglar juristsektionen på universitetet. Studenterna är överlag intresserade och roliga.

Men den tragiska händelsen på universitet nu gör att allt känns betydligt mindre roligt. (Se här, här och här.) Det är kanske inte något som folk i allmänhet känner till, men universitetslärare är en ganska utsatt grupp. Universiteten fungerar ofta som en samlingspunkt inte bara för akademiker och välartade studenter, utan också socialt utslagna människor. Universiteten är därtill i allmänhet öppna för alla – mer eller mindre – vilket drar till sig även hemlösa. (Ja, jag vet naturligtvis att inte alla hemlösa är asociala eller psykiskt sjuka – men det finns en del som är det…) Med jämna mellanrum drar i alla fall mitt nuvarande universitet till sig spritt språngande galna människor. De juridiska fakulteterna fungerar dessutom som magneter för rättshaverister som vill ha gratis rådgivning.

Egentligen är det konstigt att det inte händer fler sådana här incidenter på universiteten.

