Fastighetsmäklarna bör få ökad tillsyn, läser jag. Det kanske är rimligt i sak. Men när jag läser om det som den första nyheten på DN.se ser jag det som ett led i den mäklar-bashing som varit tydlig i media under senaste halvåret. Det har väl stuckit i ögonen på folk att mäklarna, särskilt i Stockholm, kunnat tjäna mycket pengar. Och det förekommer säkert att mäklare missköter sina uppdrag. Men jag vill ändå slå ett litet slag för fastighetsmäklaren.

 I en komparativ undersökning som jag nyligen hörde presenteras på en konferens av en tysk forskare, rörande kostnaderna för överlåtelse av fast egendom (hus, bostadsrätter) i Europa, så blev slutsatsen att det svenska systemet var det som hade lägst transaktionskostnader i Europa. En viktig del av förklaringen var fastighetsmäklaren, en yrkeskår som framhölls som ett föredöme för resten av Europa. Fastighetsmäklare bidrar alltså till att vi betalar minst pengar för överlåtelsetransaktionen i hela Europa. Det kan man tänka på nästa gång tidningarna slår upp nyheten att en mäklare glömt att spola efter sig, eller vad det nu kan vara. (Det där sista fåneriet anspelar på en sketch i radioprogrammet Hassan, om någon nu minns den…)

