Jag har som en grundprincip föresatt mig att inte ta ställning i skuldfrågor i medialt uppmärksammade brott innan domen har fallet. Jag har även som en grundprincip att försöka uppmana andra människor att inte haka på mediedrev innan dom fallit. Och när domstolen dömt har jag som en grundprincip att inte kritisera en dom utan att ha läst domskälen. Anledningen till det är att medierna ofta har fel. Ibland helt hemskt fel. Som den först gripne för Anna Lindh-mordet nog kan intyga.

Men ibland är det väldigt svårt att inta en kallsinnig ”låt domstolen döma först”-inställning eftersom känsloläget är så uppskruvat. Som i det nu pågående fallet med de häktade ”Stureplans-profilerna” (ett fantastiskt märkligt uttryck för övrigt, ”Stureplans-profil” – jag kräver härmed att få epitetet Norrtullsprofilen!). De uppgifter i fallet som publicerats i pressen är så vidriga att även jag kan glömma att komma ihåg att tidningarna kan ha fel och att det alltid är bäst att vänta på tingsrättens dom.

I dagens Expressen finns det ett försök att påminna om denna kalla rättsäkerhetstanke. En debattartikel som i och för sig är färgad av skribenten känner de häktade personerna, men som ändå är tänkvärd. Om man nu orkar med en kall tanke i känslosvallet. 

