Nästa vecka skall jag som förälder gå på min första skolavslutning. Skolavslutningen är på en torsdag. Som tur är har jag ett arbete som gör att jag kan närvara vid sådana tillfällen. Alla har inte samma möjligheter.

Riksdagsledamoten Mats Gerdau tycker att det är en självklarhet för småbarnsföräldrar att deltaga i skolans aktiviteter. ”Det kallas att vara förälder”, säger Gerdau. Om man bara har möjlighet håller jag med. Men alla har inte möjlighet. Gerdau tycks ha glömt att vissa föräldrar har arbeten och inte bara politiska uppdrag.

Att sitta i riksdagen är inget arbete. Det är ett förtroendeuppdrag. Gerdaus arbetsinsats beror på vad han känner för ansvar gentemot sina väljare. Men de flesta livnär sig inte på politiska uppdrag utan på arbeten inom ramen för anställningar. Arbeten som kräver närvaro och, well, arbete. 

Är man anställd saknar man ofta min och Gerdaus möjlighet att sitta i solen och äta en spontan glass en vardagseftermiddag. Och är man anställd är det upp till arbetsgivaren om man kan uppfylla Gerdaus krav på att vara en god förälder. Faktum är att det rättsligt finns små möjligheter för föräldrar att ta ledig för att driva kafé i skolan, för att följa med på utflykter, för att deltaga i skolshower eller avslutningar (se denna kommentar av TCO:s jurist). Är man anställd så kan det alltså vara svårt att leva upp det till ”det som kallas att vara förälder”, även om man skulle vilja.

