![]()
Alla vet vid det här laget att man viia sajten Pirate Bay kan ladda ned filmer och teveprogram utan att betala för det. Diskussionen om upphovsrättens roll och efterlevande i det digitala samhället har varit hetsig och polariserad. Själv har jag varit ganska så svalt intresserad. Men så börjar det hela krypa närmare.
Via Student Bay kan man tydligen ladda ned studentlitteratur på samma sätt som man på Pirate Bay kan ladda ned filmer. Det här är ju alldeles förskräckligt. Hur skall vi läromedelsförfattare – jag skriver själv på en lärobok/handbok i år – nu kunna tjäna pengar. Ärligt talat: Så kul är det inte att skriva läroböcker, om man jämför med alternativa publikationsformer. Jag tror jag skiter i alltihop och skriver en monografi om något obskyrt begrepp istället. Det ger inga intäkter heller men kan i bästa fall bidra till mitt akademiska meritvärde.
**




24 kommentarer
Comments feed for this article
mars 27, 2008 den 9:20 f m
Henrik
Personer som ifrågasätter samhället har alltid funnits, men dessa har sällan kunnat göra så mycket mer än att debattera. Nu, med Internet, kan vissa individer som inte alls tror på immateriell äganderätt kunnat göra något verkligt. Dom påverkar samhället. Skrämmande? Intressant? Trist för dig som författare, men ändå ganska intressant företeelse. För 10 år sedan kunde dessa individer inte göra mer än dricka te och gnälla över sakernas tillstånd, med hjälp av tekniken och förhållandevis lite pengar kan dom nu förändra verkligheten.
mars 27, 2008 den 9:30 f m
Sargoth
Det finns (ännu?) inte överdrivet många titlar tillgängliga, och de som finns är relativt obskyra. Som student av idag tvivlar jag starkt på att den digitala piratkopieringen av kurslitteratur kommer att slå igenom särskilt stort – ingen orkar läsa en längre text via skärm i studiesyfte (försök stryka under, ringa in, anteckna i marginaln etc i en digital text), det är lite för dyrt och allmänt jobbigt att skriva ut texter på 100+-sidor (för att inte tala om risken att lösbladen hamnar i en enda stor osorterad hög), och böckerna kopieras i princip enligt metoden ‘håll boken mot scannern sida för sida och sammanställ resultatet manuellt’, vilket tar både tid och inte direkt är värt att göra för den som mot förmodan har tillgång till boken i original.
I och för sig så är jag en sådan som inte köper kurslitteratur särskilt ofta (tack vare stadsbiblioteken i Göteborg, Stockholm, Örebro, Västerås…), men studentbayen känns väldigt mycket som en modenyck.
Ett större problem är dock att den tryckta studentlitteraturen är lite smått oinspirerad, för att säga det milt. Min tro är att konkurrensen om studentlitteraturens framtid mindre kommer att avgöras av digitalisering, och mer av kvaliteten på de texter som utgör den.
Fast i och för sig – obskyra monografier har sin speciella charm även de.
mars 27, 2008 den 9:30 f m
Mårten Schultz
asch, jag klagar inte så mycket. det tjänar inte något till. om det fortsätter så här så kommer det nog väldigt snabbt förändra situationen så att läroböcker skrivs i mindre utsträckning. Men färre läroböcker är i sig ingen katastrof. Det går att hitta alternativa läromedel, i alla fall i mitt ämne. Kanske vi får helt enkelt förmå studenterna att läsa vetenskapliga framställningar i stället.
mars 27, 2008 den 9:33 f m
Mårten Schultz
Sargoth, du har kanske rätt. Jag leker med tanken att skriva en lärobok och lägga ut den som print-on-demand.
mars 27, 2008 den 9:49 f m
Per
Personligen tror jag inte att det är de som idag köper ny kurslitteratur som kommer använda digitala kopior. Däremot finns det säkert en drös som brukar använda bibliotek eller köpa från andrahandsbokhandlar vilka nu väljer att ladda ner. Men det påverkar ju ganska begränsat intäkterna för läroboksförfattarna.
mars 27, 2008 den 9:57 f m
per
Så länge förlagen är kloka nog att inte ge ut böcker i digital form i någon större utsträckning kommer sånt här inte göra någon skilnad. Att sedan text i digital form i många bemärkelser är en bättre produkt än pappersdito får ses som ett marknadsekonomiskt nederlag – det är mer lönsamt att sälja skräp.
Jämför man med peer-review publikationerna är digital spridning lite intressant. Det är svindyrt att få tag på vetenskapliga artiklar lagligt, alternativt svindyrt att publicera dem för gratis åtkomst, alla skickar PDF-filer till varandra utan tillåtelse och ändå vägrar systemet kollapsa, trots utlovade domedagar från förläggarnas sida.
Tråkigt att höra att din framtid som läroboksförfattare kanske inte är så ljus (även om jag tror att den är ganska ohotad), men överetablering och ineffektivitet inom branchen är inte nödvändigtvis konsumenternas fel (även om det nu inte är ditt heller).
mars 27, 2008 den 10:26 f m
martenschultz
För studenter vid universiteten så är det i alla fall i mitt ämne överlag ”gratis” med vetenskapliga artiklar, via universitetsbibliotekens databaser.
När det gäller mitt ämne, åter igen, så tror jag inte att någon överetablering egentligen kan sägas föreligga. Snarare tvärtom: Pay-offen är redan idag så låg (både ekonomiskt och meritmässigt) att många av våra främsta företrädare inom akademin avstår för att istället göra andra saker.
mars 27, 2008 den 12:49 e m
Mary
Allting oförändrat så förstår jag dina starka känslor Mårten
.
Men om man tittar förbi det där och lite framåt vad gäller upphovsrätt och lyssnar till vad Lessig har att säga så kommer det hela i en annan dager. Man måste tänka om på något sätt, eller hur?
Jag fick en kommentar på min blogg som just påminde om Lessig som lägger ut sina böcker på nätet…
********
”Dennis Nilsson sa…
Det är alltid bra att kunna lite historia innan man ger sin in en diskussion.
Så jag vill uppmärksamma de som läser det här att ta och läsa Lawrence Lessig’s böcker om tillkomsten av copyright.
Det är en mycket spännnade och lärorik historia, som flertalet av upphovsrättstalibanerna inte känner till.
Ladda ned och läs;
Lawrence Lessig – The Future Of Ideas
http://www.the-future-of-ideas.com/
Lawrence Lessig – Free Culture
http://www.free-culture.cc/freecontent/
Notera att författaren, Stanford professor och advokaten Lawrence Lessig valt att tillgängligöra böckerna för allmänheten utan att ta betalt.
*********
Jag tycker inte att upphovsrätten skall försvinna men jag gillar inte att det ska bli tillåtet att kolla i min dator. Jag fildelar inga olagliga grejor… men den personliga integriteten får komma först, för min del. Det andra går att diskutera…
mars 27, 2008 den 12:57 e m
Peter
”Peer review”. Juridik. =)
mars 27, 2008 den 1:02 e m
Mia
Hmm..sarkasm?
Jag är student, vi är fattiga, böckerna är svindyra. Att ladda ned en känns inte så annorlunda från att gå till bibblan eller låna från någon polare som läst kursen förut.
mars 27, 2008 den 1:35 e m
Anders
Känns inte heller helt annorlunda från att läsa en ebok via bibliotekets hemsida. (Ja, jag vet att någon form av ersättning utgår till någon när det handlar om bibliotek.) För den senaste kursen jag läste på SU fanns huvudböckerna som eböcker. Skönt? Mja.
Systemet envisades med att logga ut mig var femte minut oavsett vad, och givetvis var det inte möjligt att ladda ner boken till datorn. Jag var alltså beroende av bibliotekssajten i fråga, som i sin tur av beroende av SU:s system för access – som av någon outgrundlig anledning är nere flera timmar varje natt pga ”underhållsarbete” (låter helt vansinnigt för mig som datatekniker). Och då försvinner alltså även tillgången till böckerna.
Så jag skulle ändå föredragit en ”piratad” PDF..
mars 27, 2008 den 2:43 e m
Erik
8 204 kronor i disponibel inkomst är gränsen för att räknas som fattig för en ensamboende i Stockholm.
Fullt CSN (bidrag+lån) är ungefär 7 500 kronor.
Lever man under sådana omständigheter så är det svårt att tycka synd om upphovsrättsinnehavarna…
mars 27, 2008 den 2:49 e m
Stefan
Jag är klart positiv till denna utveckling då kursliteratur redan är så himla dyrt och vi studenter har knappt pengar till att leva……
mars 27, 2008 den 3:04 e m
Peter
Hm… Knappt pengar till att leva? Och ändå blomstrar affärerna för dyra fik, etc kring universiteten? Jag vågar påstå att dagens studenter har en högre materiell levnadsstandard än alla i motsvarande ålder som ARBETADE innan 1950. Om det är svårt att ta upphovsrättsinnehavarnas situation på allvar, vad ska man då inte säga om studenternas?
mars 27, 2008 den 3:29 e m
Dave
Med tanke på hur dyr studentlitteraturen är så förstår jag att såna vägar dyker upp.
Håller med Erik till fullo.
mars 27, 2008 den 3:35 e m
Dave
Peter, inte är det rätt att jämföra hur det är nu med hur det var för närmare 60 år sedan. Förhoppningsvis har våran levnadsstandard blivit bättre. Att tycka att studenter ska ha det som då är ju väldigt bakåtsträvande.
mars 27, 2008 den 3:42 e m
Erik
Att hänvisa till situationen 1950 är meningslöst, även om du har rätt så kan det resonemanget tillämpas på vilken grupp som helst i världen.
Jag är bara så trött på på att studenter förväntas stå ut med vadsomhelst, att med glädje bo fem år i ett litet rum på 12 kvadrat, äta nudlar osv.
Jaså studenter idag har mobiltelefon, dator och bättre tandhälsa än på 1950-talet? So what? Ingen annan grupp i samhället förväntas leva på 7500 spänn. Inte ens arbetslösa somalier i göteborg… (http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=378763)
Men för att återgå till ämnet: Studenter kopierar inte böcker för att de är onda och vill bryta mot lagen utan för att de har för dålig ekonomi.
mars 27, 2008 den 4:21 e m
martenschultz
Jag tror inte det finns någon ondska. Jag kopierade själv böcker (det är preskriberat nu, vill jag framhålla). Däremot så tror jag att det motverkar produktionen av läromedel tämligen omgående om det blir utbrett. Men som sagt: Det kanske inte spelar SÅ stor roll. Studenterna får väl läsa wikipedia istället. (Det där sista var bara ett skämt…)
mars 27, 2008 den 8:27 e m
Göran
Jag skulle bara säga det till skribenten, att bara för att thepiratebay gör någonting så betyder det inte att det är nytt. Du har kunnat ladda ner piratkopierade böcker nästan lika länge som internet existerat. Och bokförlagen finns fortfarande kvar….
mars 27, 2008 den 8:46 e m
chall
Själv är jag väldigt trött på gnällandet att studenter* har så ont om pengar så att det ska vara en frisedel från att följa lagar eller andra förhållningsregler….
Det är inte orimligt länge sen jag var student och visst, det var inte massor med pengar men samtidigt känns det som att i efterhand var mer pengar än vad jag har nu, framför allt eftersom det fanns så mycket specialpriser och alternativ. Och nej, jag kan inte tycka att det är att man ska ”bo med glädje på 12 kvm och äta nudlar” men någonstans måste väl verkligheten komma in?!?
Fast det klart, studenter skulle nog ha det bättre ekonomiskt om man tog bort inkomstaket, höjde lånmöjligheten och framförallt införde universitetsavgifter så att man bland annat ökade genomströmningstakten. Fast då måste man nog ändra på andra saker också?! (f.ö. måste jag säga att jag hellre bor ensam på 12 kvm med nudlar än dela rum och äter hämtpzza som var mitt alternativ som collegestudent i utlandet….)
*”normstudenter, under 25 år utan barn”
mars 28, 2008 den 10:01 f m
hansolov
Det går inte att försvara stöld av kurslitteratur. Så enkelt är det. Samhället har ett moralproblem. Underhållningsindustrin kan möjligen hitta alternativa vägar att sälja sina artister, men hur fan säljer man scarfs ‘n’ T-shirts för en forskare i nationalekonomi?
mars 28, 2008 den 1:06 e m
Anders
hansolov: Stöld är helt klart fel. Jag skulle aldrig sno en bok från Akademibokhandeln. Upphovsrättsbrott, som det är tal om här, är dock en annan femma. Som diskuterats tidigare (inte minst i ett bra inlägg av herr Schultz) måste vi skilja på dessa två vitt skilda företeelser.
mars 28, 2008 den 1:53 e m
per
Att det vid svenska universitet är ”gratis” med artiklar från bibliotek betyder inte att förlagen går utan ersättning, bara att universitetsbiblioteken betalar stora summor pengar i studenternas ställe, under villkoret att studenterna aldrig reproducerar den utskrift av en artikel de får.
Vilket förstår alltid efterlevs.
mars 31, 2008 den 2:34 e m
Jens
Det finns inget så ledsamt som snacket om att studenter är fattiga. Skaffa ett extraknäck istället för att kräva att andra ska finansiera dina studier via skattesedeln mer än vad de redan gör i det här landet. Jag är student och skulle f.ö. inte ha något emot att CSN (bidragsdelen) sänktes för rättvisans skull, och att inkomstgränsen för hur mycket man får tjäna utan att bli återbetalningsskyldig avskaffades.
Ang. Mårtens blogginlägg håller jag med Sargoth. Digitala böcker är rejält mycket sämre i studiesyfte än motsvarigheten på papper. I alla fall med dagens teknik. Någon risk för att detta kommer påverka kurslitteraturförsäljningen finns knappast i nuläget.